Ki van itt?

Oldalainkat 752 vendég és 1 tag böngészi

  • acculse

Blackbird VII: Az ébredő Blackbird

Az előző részben láthattuk, hogy szeretett SR-71-esünk tehát megtette végső útját – de mint tudjuk, a Marvel képregényekben még az élőlények sem maradnak sokáig halottak, hát pont egy gép ne támadna fel? Nézzük…

Az X-Men #80 után a mutánsok nem nagyon ügyködnek a floridai mocsárba zuhant Blackbird feltámasztásán, jó nekik a friss, ropogós Aurora – más úgysincs, hiszen a lezúzott Blackbirdöt is a szemétből kaparták ki. Szóval az Astonishing X-Men #3-ig az új fiúval (lánnyal?) hasítanak, amikor is pozdorjává törik (amint azt régebben már láthattuk). De sebaj, nem kell gyalogolni, rögtön a következő számban van mááásik!… egy Blackbird! (Rejtélyes X-Men #375, Alan Davis, Adam Kubert, Tim Towsend, Terry Kavanagh)

EH 015 01

Ez bizony a rajzolói szabadsággal együtt nem lehet más, mint egy SR-71-es! De honnan van?! Megjavították a lezuhant x-edik X-Mant? Szereztek egy másikat? Nem olyan, csak hasonlít? Nem derül ki. Az X-ek repülőinek eddigi „szigorú számadású” nyilvántartása itt kezd elkurkorcsodni odáig, hogy annyi Blackbird van, mint zenei tehetségkutató-győztes Magyarországon, és tökmindegy, hány zuhan le belőlük, sose fogynak el. Na, nem mintha ez csak az X-ekre lenne így igaz, ugyanez elmondható pl. a SHIELD Helibázisáról is… emlékszem, mekkora para volt, mikor egy Exiles epizódban a földön láttam összetörve, a kétezres évek második felétől meg afféle szóróajándékként osztogatják a lezuhant Helicarriereket.

Szóval kedvelt mutánsaink pár számmal korábban még egy Learjettel égették magukat, most meg ha az X-eknek repülő kell, akkor biztosan lesz egy a hangárban, mint ha egy musicalben a főhősnek táncolni támad kedve, akkor az utcán mindenki tudja a lépéseket. Nem, ez nem túlzás, közvetlenül ezután A tizenkettek sorozatban a csapat háromfele válik, és valamilyen rejtélyes módon már nem nulla, nem is egy, hanem három csúcstech röpcsijük van – köztük ez az iszonyat, ami csak azért nem üti le a trónról a Mutáns Mészárlás idején az Új Mutánsok-ban látott rémséget, mert hivatalosan ez nem „a” Blackbird – bár akár az is lehetne. Sajnos lehetséges, hogy annak szánták, mert mint az Új Mutánsok-ban, ezt is egy Blackbird-ügyekben jártalan vendégrajzoló követte el. Tehát hivatalos azonosítás nincs, a hasonlóság viszont gyomorforgató (Rejtélyes X-Men #377, Alan Davis, Tom Raney, Scott Hana, Brian Haberlin)

EH 015 02

Noha az Egészséges Herotika nem honosítással foglalkozik, Apokalipszis szövegét most muszáj lefordítanom: „A bolygó minden pontjáról összegyűlt mutánstársaim, eltökélten, hogy egyesítik a legendás Hatalmas Tizenketteket és ezzel beteljesítik nagyszerű végzetüket, melyet titokban én magam írtam meg. Rohannak, hogy megmentsék magát a történelmet – az én nevemben.” MIVAAAN?!

Apokalipszis talán elvesztette a józan eszét (vagy csak előre látta, hogy milyen filmet adnak majd ki az ő nevével…), de ezt az ocsmányságot még ebben az állapotában sem képes Blackbird-nek nevezni – csak „skyship”-nek titulálja – és maradt annyi józan ítélőképessége, hogy az X-ek elleni támadásban először ezt intézi el (a másikkal együtt):

EH 015 03

Ahogy az előbb írtuk: a Blackbirdök már szart érnek, mint Bástya elvtárs. A repülők pusztulásának semmi értelme nem volt, mert az X-eknek eszük ágában sem volt megszökni (épp ők keresték Apokalipszist), de miért is ne csapjunk szét pár X-repülőt, ha egy mód van rá?…

EH 015 04

FÖÖÖLDET RÁÁÁ!!!

Az ezt követő időszakban az X-ek amellett, hogy kipróbálják a fenti kaland során „felszabadított” skrull űrhajókat, mindenféle fekete, földi eredetű jószággal is járnak, ezek közt – ahogy eddig is – előfordulnak SR-71-klónok… de egyik sem „a” Blackbird. Úgy fest, az alkotókat egyszerűen nem érdekli, hogy mi az X-ek járműve – egészen Grant Morrisonig.

Amikor Morrison átveszi az X-Men-t, átnevezi New X-Men-nek és az újdonság jegyében szakít mind a Blackbird, mind az Aurora névvel – bár a „fekete szupergép” koncepció mellett azért kitart. Az új járművek a kevéssé kreatív X-Wing névre hallgatnak (New X-Men #114, Grant Morrison, Frank Quitely, Tim Towsend), Luke és Wedge helyén az X-ek ülnek:

EH 015 05

Az X-Wing, ami felülnézetből egyértelműen Y alakú

Ezekből tizenkettő egy tucat – Küklopsz és Rozsomák rögtön az elején odavernek egyet, de sebaj, Xavier előránt még néhányat a kabátujjból, szó sincs tehát a Blackbird-höz, vagy akár a Forgebird-höz vagy horrible dictu az Aurórához hasonló egyediségről.

Bár az X-Wing Morrisonnal érkezett meg Westchesterbe, könnyen lehet, hogy valójában Quitely ötlete volt, mert ahogy ő leszakadt a sorozatról, az X-ek különösebb magyarázat nélkül rögtön más repülőkre pattantak. Nem is akármilyenekre (New X-Men #131, Grant Morrison, John Paul Leon, Bill Sienkiewicz, Chris Chrucky):

EH 015 06

Nem kell hozzá nagy fantázia, hogy belelássuk a Blackbird-öt, pláne ezen a képen – és az X-Wing név is eltűnt, most már csak „X-plane” (without an x-planation, sorry):

EH 015 07

Viszont nem egy X-repülő, hanem az X-repülő, vagyis csak egy van belőle? Jó, jó, az előző képen még kettő volt belőle, de ez lehet valamiféle kis rajzolói trükk is – akár az is felmerülhet, hogy szép csendben visszatért az SR-71-es, noha nem nevezik Blackbird-nek?

Kicsit később az X-Men: Deadly Genesis miniben már elhangzik a „Blackbird”, sőt: „A Blackbird”, és a gép még elfogadhatóan hasonlít is az x-edik X-Manhez…

EH 015 08

 

EH 015 09

EH 015 10

Hiányozni fogsz, Vészmadár!

…de mivel ennyi volt a szerepe, inkább ne tekintsük az eredetinek. De mégis, valami volt. A hivatalos magyarázat szerint Angyal (a csapat „vastag” tagja) ekkoriban több Blackbird-öt is finanszírozott az X-eknek (bár hogy ki árul ilyesmit, az nem derült ki):

EH 015 11

Ezek le sem tagadhatnák, hogy jócskán hatott rájuk az X2 film X-repülője, ami zseniálisan ötvözte az SR-71-es főbb vonásait a szupermodern külsővel:

EH 015 12

Most rögtön újra tudnám nézni!

Node nyilvánvalóan nem a mi Blackbirdünkről van szó, és ráadásul az új módi szerint ezeknek a gépeknek nincs még egy aurórányi egyéniségük sem. Hullanak, mint a legyek, például a World War Hulk: X-Men-ben:

EH 015 13

Madarak jönnek, madarak jönnek, halálesőt permeteznek

Mindenesetre hol itt, hol ott bukkan fel egy SR-71-esre többé-kevésbé hasonlító gép. A Phoenix: Endsong-ot például már csak azért is érdemes végigbogarászni, mert az X-ek repülője szerephez jut benne, a rajzoló pedig Greg Land, akiről közismert, hogy fotorealisztikus rajzainak elemeit szereti „trace”-elni, azaz fényképekről átemelni. És mivel egy igazi repülőről sokkal könnyebben találni képeket, mint egy elképzeltről, jó eséllyel futhatunk bele egy igazi repülőbe, ami mi más lenne, mint egy SR-71-es? Land nem is okoz csalódást (Phoenix: Endsong #2, Greg Pak, Greg Land, Matt Ryan, Justin Ponsor)

EH 015 14

Valóban, mi más lehetne, mint egy SR-71-es? Amilyen rohadt egy peche van Land-nek, amikor keresett egy képet egy kéthajtóműves izéről (és a fenekére rajzolt egy idétlen lépcsőt), hát nem belefutott az egyetlen gépbe, amivel az összetéveszthetetlen SR-71-es könnyen összetéveszthető – az A-12 Oxcart-ba?!

EH 015 15

Merthogy nem minden Blackbird, ami hasonlít rá. Ezek itt a CIA megrendelésére gyártott együléses A-12-esek, a Blackbird „apukái”. Természetesen ugyancsak a Lockheed gyártotta őket, de mindössze 1967-től 1968-ig vitézkedtek; ekkor váltották le őket a Blackbirdök.

EH 015 16

Jól jegyezd meg, Greg, mert legközelebb kikérdezem!…

Na mindegy, valószínűleg nem árasztották el a Marvelt a felháborodott rajongók tiltakozó levelei, és az a lényeg, hogy Greg SR-71-est szeretett volna rajzolni. Amúgy is, jó helyről nem szégyen lopni, és inkább lássunk egy „trace”-elt Oxcart-ot, mint egy emlékezetből meg tippre rajzolt SR-71-est, amire ugye láttunk már példát… Ez meg már tényleg SR-71-es (még mindig az Endsong-ból):

EH 015 17

A haladó hagyományok szerint persze ennek a gépnek az eredetéről se tudunk meg semmit, csak úgy „lett”. Node ennyi kis elszórt nyom után tehetünk úgy, mint a NAV, ha foglalkoztatási jogviszonyt vizsgál a kisadózó és az egymillió forintos értéket meghaladó számlaösszegének befogadója között, és vélelmezhetjük az SR-71-es visszatérését – hivatalosan azonban nincs megerősítés. Sőt, amikor a Schism sztoriban az időközben Utópiára átcuccolt X-ek közül kiválik a Rozsomák vezette frakció és visszamennek Westchesterbe, Rozsi egy Blackbirdöt kér Küklopsztól, és meg is kapja – szó sincs tehát arról, hogy lenne egy eredeti.

Ilyen tizenkettő-egy-tucat „X-plane” bukkan fel az Astonishing X-Men-ben megjelent Ghost box történetben is (Astonishing X-Men #25, Warren Ellis, Simone Bianchi, Simone Peruzzi):

EH 015 18

Miért is érdekel ez minket? Egyrészt, mert pár oldallal korábban egészen elképesztő, ritka esemény történik: megmondják, hogy honnan van a repülőgép! Mondjuk eléggé „nesze semmi, fogd meg jól” a magyarázat: a Mutantes Sans Frontieres, holmi mutánsszervezet (ki ne tudná, a Médecins Sans Frontières, az Orvosok határok nélkül parafrázisa) adta, amit egyébként T’Challa töm pénzzel. Másrészt ennek a sztorinak néhány alternatív verziója is megjelent a fantáziadús X-Men: Ghost Boxes kétrészes kiadványban – az egyik egy steampunk világban játszódik, és abban a hihetetlen szerencsében van részünk, hogy a négy sztori közül éppen ezt az egyet illusztrálta a páratlan Adi Granov. És bár több is van, amiben fel-feltűnik az X-ek repülője, ez az egyetlen, amiben olyasmi jelenik meg, ami minket is érdekel, mert ha egyáltalán elméletileg is létezhet valami, ami coolabb egy SR-71 Blackbird-nél, az egy Adi Granov-féle steampunk SR-71 Blackbird! Megvan a fenti kép a Golden Gate híddal? Akkor jöjjön az atom-cool-ság!…

EH 015 19

De van ám itt más is, például VTOL (helyből felszálló) képesség:

EH 015 20

Na még egy utolsót:

EH 015 21

Miután ennél menőbbet amúgyse tudnánk már mutatni a sorozatnak ebben a részében, inkább köszönjünk is el, és jelentem, már csak egy záró epizód következik. Ebben meglátjuk, hogyan teszik le ismét a garast az egyetlen SR-71-es koncepció mellett – és mi a helyzet ma a Marvelnél. Viszlát mégegyszer!

Tetszésindex:
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5.00 (8 szavazat)

A hozzászóláshoz bejelentkezés szükséges.

Hozzászólások  

# Farek 2016-10-17 09:40
Hihetetlen, hogy tényleg milyen tucatáru egy ilyen csúcstechnológiás repülő, mintha kötegelve árulnák a műszaki boltban. Ami elég nevetséged
De ez az Angyalok quinjetjére is igaz, de legalább ott Stark néha panaszkodott, hogy sokba kerül, ha állandóan felrobbannak.
# pierredelacroix 2016-10-17 09:46
Várom a következő részt. :)
(Egyébként a fenti rész miatt nem tudom, hogy miért rinyálnak a mutánsok, amikor a kormányzat őrrobotokat kezd gyártani a tőlük való félelmében. Eltekintve az egyedi képességeiktől, még a seggükből is képesek előrántani a fentiek alapján egy komplett, modern hadászati repülőgép-flottát - speciel sok európai országnak kevesebb van, a benzinről és egyebekről nem is szólva - akár a s^˘^°˘-ből is. Ámérika közepén.)
# mpaja 2016-10-17 19:07
Minek ide mutáns képesség?! Ha Magnetónak lett volna esze, ellopta volna ezeket a gépeket és nem lenne olyan légierő, mely elbírna ennyi high-tech géppel. Azért tény, hogy nem papírrepcsik, hogy évente 20 ezer jöjjön le a gyártóssorról. Még a nagyhatalmaknál sem!
# pierredelacroix 2016-10-17 20:18
Azt azért tegyük hozzá, hogy az amortizáció miatt (bár ehhez hozzájárul, hogy egyedül Árnyék az, akit hosszú távon is érdekelt egy ideig a karbantartás) nemhogy egy "ász"-pilóta (pedig ha csak azt nézzük mennyi légi ütközetben vettek részt, bőven lehetne elég tapasztalatuk) szintjét nem érik el, de egy hétvégi vitorlázó-repülőét sem. Az Angyalok+F4 legalább beismerik, hogy a gépek csak azért fontosak, hogy elérjenek A-ból B-be (képregény-logika alapján ez azonban sokszor C, D vagy Z lesz, esetleg A-1)
+Kieg.: a tó mélyéről, azt akartam az előző hozzászólásban írni.
# Blue S 2016-10-17 20:48
A repülőgépek gyártói biztos alig várják, hogy valami jó kis zavargás legyen, mert szinte tuti megrendelés üti a markukat. :-) Szerintem a repülők össze-vissza megjelenésének egyik oka, hogy abban az időben a Marvelnél már nem figyeltek a kontinuitásra. Az inkább újat veszünk, mint megjavítunk mentalitás nagyon is jellemző az amerikaiakra. Mikor Taszáron állomásoztak, szinte semmit sem javítottak a gépeiken, hanem egyszerűen kicserélték egy új alkatrészre. Míg a magyar meg azon kezdett gondolkozni, hol lehetne egy kicsit esztergáltatni vagy hegeszteni. Az amik csak néztek bambán, majd legyintettek és újat raktak be.
# pierredelacroix 2016-10-17 21:17
Egy alkatrésznél még oké. (Mert abból indulnak ki, hogy egy teljesen új az biztonságosabb, ha meg megtehetik - már ha megtehetik: azért a taszári jelenlét viszonylag jól finanszírozott volt, másrészt volt egy hangsúlyosan prezentációs része - mint egy buherált).
De itt tehetségtelen pilóták semmisítik meg szíre-szóra a gépeket (mivel nem vagyok pilóta, repülésbiztonságilag inkább nem kommentálnám a manóvereket). Sokszor ok nélkül. (Piett admirálist a Fekete Vödör csak azért kinyírta, mert túl korán jött ki a hipertérből, ezzel figyelmeztetve a lázadókat. Ezek meg beszambáznak ok nélkül a legnagyobb tüzérségi támadásba is. Mire vannak akkor a műszerek?)
# pierredelacroix 2016-10-17 21:19
Nem Piett. Ozzel. Az arctalan birodalmi tiszteket mindig keverem. (ő az utóda volt)
# Inner Circle 2016-10-19 07:20
Tüzérségi támadás? Miről maradtam le? :)
Egyébként a New X-Men Annualban már olyan Blackbirdjük van, amivel rakétákat lőnek ki... valaki meg is kérdi, hogy "Nekünk már ezt is szabad?"
# pierredelacroix 2016-10-19 10:02
A Hulkot vagy Magnetót minek neveznéd (Ok, egy tüzérségi tűz még egy gyengus kifejezés is hozzájuk képest: ha jól emlékszem, akkor légvédelemmel eddig Marvel füzetben eddig max. Fátum és Amerika Kapitány-Zémó egyik füzetében találkoztam) ? :)
# Inner Circle 2016-10-19 13:26
A Hulkos részben a robbanás maga a Blackbird, rázuhantak vele Hulkra és valamiért feltételezték hogy Hulknak ez ártani fog...
Tüzérség: Nitrónál fenn vannak a magyar X-Menből kimaradt részek, ott van a DoFP idővonalból, hogy a kormány közelharc helyett egyszerűen szétlövi az iskolát.
# Inner Circle 2016-10-19 07:17
De legalább mondanák, hogy "új gépünk van, király", mint az X-Wingnél. Ott se tudjuk, honnan van, de legalább "megérkezik". Vagy a Vasember moziban sincs gond azzal, hogy Tony-nak nemcsak páncél-gyártósora van a spájzban, hanem hegyekben áll a különleges műholdötvözet, amit Jarvis egyből beépíthet... ez a Marvel, ez ilyen ;) Viszont az Apokalipszisnél, amikor tényleg a seggükből húzzák elő őket... még Xaviernek is van egy idétlen gépe, pedig neki aztán tényleg lehetne mittomén egy helikoptere vagy valami hihető. Ja és most látom, hogy a "Blackbird" még saját magára sem hasonlít, a távoli képen a hajtómű a szárnyban van, a közelin meg kiáll belőle.
Atom feed | HálóZsák képregények | 2003 óta